0

Jorkyball to bardzo dynamiczna i intensywna gra zespołowa bazująca na piłce nożnej i squashu. Pomysłodawca, Francuz Gilles Paniez, pierwszy mecz rozegrał we własnym garażu w 1987 r., a już w 1990 r. nowa dyscyplina została zaprezentowana podczas mistrzostw świata w piłce nożnej we Włoszech. Obecnie działa około 60 klubów Jorkyball, najwięcej we Francji, Włoszech i Hiszpanii, ale kluby otwierają się też w takich krajach jak Meksyk, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Izrael. W Europie środkowej zalążki Jorkyball znajdziemy na Węgrzech, Słowacji, Litwie i w Polsce. Pierwsze Mistrzostwa Świata w tej dyscyplinie zostały zorganizowane w 2010 roku we francuskim Bordeaux.

ZASADY GRY (turniejowe)

Gra odbywa się na całkowicie lub częściowo przeszklonych kortach o wymiarach:

boisko
  • długość: 980 cm
  • szerokość: 480 cm
  • wysokość: 270 cm
  • Bramki są kwadratami
    o boku 110 cm.

1. Każdy mecz jest rozgrywany pomiędzy dwiema drużynami składającymi się z 2 graczy i 1 lub 2 graczy rezerwowych; zmiana może być dokonywana tylko w przerwie pomiędzy setami lub w przypadku kontuzji.

2. Gra odbywa się do 3 wygranych setów, danego seta wygrywa drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 7 goli. W przypadku konieczności rozegrania decydującego (piątego) seta zachodzi konieczność wygrania różnicą dwóch goli.

3. Każda drużyna składa się z napastnika i obrońcy wyznaczanych na początku meczu. Po zakończeniu każdego seta role się odwracają. Nie wolno zamieniać się pozycjami w trakcie trwania seta.

4. Napastnik może poruszać się po całym boisku z wyjątkiem przeciwległego pola bramkowego; obrońca nie może przekroczyć linii środkowej, chyba że przechwyci piłkę we własnym polu środkowym. W tym przypadku, może on wbiegnąć z piłką w pole środkowe drużyny przeciwnej.

5. Losowanie decyduje, która drużyna rozpocznie mecz. Zespół, który zdobędzie gola wznawia grę z własnego pola bramkowego. Piłka musi być umieszczone w polu bramkowym, a rozpoczęcia gry dokonuje obrońca. W chwili wznowienia gry wszyscy gracze muszą znajdować się we własnych polach bramkowych, a piłka po wznowieniu musi przekroczyć linię środkową

6. Kiedy gracz popełni jeden z poniższych fauli ...

  • napastnik wbiegnie w pole bramkowe drużyny przeciwnej
  • obrońca przekroczy linie środkową (nie dotyczy, gdy przejmie piłkę we własnym polu środkowym)
  • zagra nogą uniesioną powyżej pasa
  • zatrzyma piłkę
  • atakuje przeciwnika od tyłu lub wślizgiem, nawet jeżeli trafia w piłkę,
  • dotyka podłoża ręką lub kolanem
  • rozgrywa piłkę we własnym polu dłużej niż 7 sekund
  • obniża ramiona poniżej poprzeczki bramki
... drużyna przeciwna wykonuje rzut wolny z linii środkowej; jest on zawsze egzekwowany przez napastnika. Obrońca broni stojąc przed linią bramkową (pięty muszą mieć z nią kontakt). Pozostali gracze muszą stać za zawodnikiem wykonującym rzut wolny.

7. Kiedy gracz popełni jeden z poniższych fauli ....

  • nieumyślnie dotyka piłki ręką
  • umyślnie fauluje w niebezpieczny sposób
...drużyna przeciwna wykonuje rzut karny z linii kończącej środkowy obszar, przy zachowaniu takich samych zasad jak opisano powyżej

8. Kiedy gracz popełni jeden z poniższych fauli ....

  • umyślnie dotyka piłki ręką
  • zatrzymuje ręką piłkę zmierzającą do bramki
  • fauluje w rażący sposób
...drużyna przeciwna wykonuje rzuty karne z linii kończącej środkowy obszar, aż do chwilizdobycia bramki (maksymalnie trzy rzuty karne)

Przepisy dodatkowe

9. Żółta kartka = 1 bramka dla drużyny przeciwnej

10. Czerwona kartka = 1 wygrany set dla drużyny przeciwnej; jeżeli nie ma zawodnika rezerwowego, mecz jest przerwany.

Zasady FAIR PLAY

11. Zawodnicy nie mogą krzyczeć lub klaskać w dłonie aby "przywołać" piłkę

12. Zawodnicy muszą w pełni kontrolować swoją siłę fizyczną

Podczas gry rekreacyjnej zabronione jest faulowanie oraz wymagane jest przestrzeganie zasad Fair Play. Co do pozostałych przepisów to gracze sami mogą ustalać zakres ich przestrzegania.

0
0

COPYRIGHT©KARAMBALL 2012

DESIGN BY COLORCUBE.PL